29 Setembre 2018

Unió de Pagesos urgeix a l’Administració i al sector a posar en marxa mesures contra la crisi estructural de la fruita dolça aquesta tardor

Francesc Pena i Josep Cabré, a la roda de premsa, avui a Lleida Francesc Pena i Josep Cabré, a la roda de premsa, avui a Lleida

Unió de Pagesos reclama a l’Administració i al sector respostes urgents contra la crisi estructural que pateix la fruita dolça, davant la crisi de preus constant. El sindicat aposta per la circumscripció econòmica del préssec i la nectarina, la pera i la poma a Catalunya, l’increment dels requisits del nivell de sucres mínim perquè un préssec o una nectarina produïts a Catalunya es puguin comercialitzar, o el subministrament i disposició de les dades del mercat (estocs, preus, costos, etc).

El sindicat ha explicat aquestes qüestions en una roda de premsa en el marc de la Fira de Sant Miquel, avui a Lleida, en la què han intervingut Francesc Pena, responsable nacional del sector de la Fruita Dolça d’Unió de Pagesos, i Josep Cabré, responsable del sector de la Fruita Dolça d’Unió d’Unions. 

Alhora, Unió de Pagesos demana al Ministeri que exigeixi un Pla d’arrencada a la Unió Europa per solucionar el problema estructural que ha generat el veto rus en el préssec i la nectarina, i que endegui un segon Pla de reconversió varietal, i al Departament d’Agricultura, que continuï publicant els preus de referència de la fruita fresca i enllesteixi un protocol d’investigació i vigilància del mercat, amb l’Agència Catalana del Consum (ACC), per millorar el control del que es comercialitza des dels punts de venda fins a les centrals, passant pels mercats centrals.

 

El sindicat també defensa que una associació d’OPFH com Afrucat, en el marc de l’Organització Comuna de Mercats (OCM) de productes agraris, contracti tècnics pagats per la Unió Europea per assessorar productors individuals i associats per realitzar accions per prevenir i gestionar crisis.

 

Pel que fa a la campanya de la fruita d’estiu, que va començar a Lleida amb la incertesa dels preus, tot i que els de referència del préssec i la nectarina a Catalunya han estat lleugerament superiors als de la campanya passada, cal esperar al cobrament de les liquidacions per fer una valoració definitiva.

 

La davallada de la producció, general a Europa, a l’inici de campanya, no ha suposat un increment de preu significatiu en origen respecte al de l’any passat. La gran distribució ha tornat a pressionar a la baixa el preu en origen sense cap motiu justificat, tenint en compte l’escassa oferta que hi havia al mercat a causa de les gelades de la primavera, del mal quallat i de danys climàtics com les pedregades al Segrià, l’Urgell, el Pla d’Urgell i les Garrigues del 20 de juliol.

Després de quatre campanyes amb crisi de preus en préssec i nectarina, agreujada pel veto rus, enguany les centrals no han tingut problemes d’estocs i, per tant, les càmeres no estaven plenes, però la gran distribució espanyola ha pressionat les centrals per fer baixar el preu en origen, mentre els preus de venda al públic han pujat respecte de l’any passat. A diferència del que ha passat a l’Estat espanyol, amb la davallada de la producció en països productors importants com França i Itàlia, en aquests els preus en origen han pujat un 128% i un 130 %, respectivament, respecte de la mitjana dels últims cinc anys.

Unió de Pagesos també alerta, com ja feia abans del veto rus, de que les situacions d’abús de posició de domini impossibiliten la innovació del sector productor (reconvertir varietats i invertir en xarxes antipedra).

El sindicat recorda que la greu situació de crisi del sector es va originar per causes polítiques (la crisi de Crimea entre Rússia i Ucraïna al febrer del 2014, que comportar el veto rus a les importacions de la UE) i que les mesures que s’han articulat per fer-hi front han estat insuficients (retirades extraordinàries del mercat que a Espanya han suposat 30,6 milions d’euros). Per això, Unió de Pagesos ha proposat una retirada de plantacions (amb 16 milions d’euros es podrien retirar els 80 milions de quilos que s’exportaven a Rússia el 2013) i un pla d’arrancada urgent com a mesura excepcional de gestió de crisi que només pot estar finançat per Europa, atès que si es tramita com un ajut d’Estat implica unes limitacions, com haver d’abandonar tota producció agrícola durant 20 anys.

A més, la crisi de preus reiterada que pateix el sector impedeix la capacitat per innovar. Per això, una altra de les propostes del sindicat és un pla de reconversió varietal, especialment necessari per a poma i pera, ja que hi ha plantacions amb varietats que no s’adapten a les necessitats del mercat o tenen rendiments poc competitius. Aquest pla també hauria d’incloure el préssec i la nectarina per desestacionalitzar la producció (arrancada de varietats de juliol i agost per reconvertir-les en varietats primerenques o tardanes).

D’altra banda, l’incompliment de les normes de comercialització i etiquetatge també suposen un problema important per al sector. Les males pràctiques afavoreixen l’enfonsament de preus en origen, perquè es posa un producte al mercat que competeix en preu i no hi hauria de ser: és un increment artificial de l’oferta. Així, el sindicat demana que tant l’Agència Catalana de Consum com el Departament d’Agricultura incrementin el control en els punts de venda i mercats centrals.