Unió de Pagesos de CatalunyaUnió de Pagesos de CatalunyaUnió de Pagesos de CatalunyaUnió de Pagesos de Catalunya
  • Qui som
    • Qui som

      • Referents al camp català
      • Estructura
        • Com ens organitzem
        • Responsables sindicals
        • Equip tècnic
      • Activitat social i valors
        • Transparència
        • Joves
        • Fundacions
        • Dones
        • Pagesia gran
      • Serveis
      • Documents d’interès
  • Pagesia
    • Pagesia

      • Sectors
      • Territoris
      • Temes Transversals
      • Agroxarxa
      • Transició Energètica
      • Botiga
      • Formació i Transferència Tecnològica
      • Joves
  • Afilia’t
  • Societat
  • Esdeveniments
  • Actualitat
    • Actualitat

      • Comunicats de premsa
      • La Terra – Revista mensual
    •  

      • Agenda
      • Publicitat i Imatge Corporativa
    • Reclamem un pla territorial sectorial agrari específic de l’Alt Empordà per protegir el sòl

      Continuar llegint

      Demanem aturar el projecte d’un sector del Pla director urbanístic de la Conca d’Òdena per incomplir la Llei d’espais agraris

      Continuar llegint
  • Contacte
Unió de Pagesos de Catalunya    /    Denuncien Mercadona, Bonpreu i Lidl davant Competència per funcionar presumptament com un càrtel a l’hora d’establir el preu de venda al públic de la llet

Denuncien Mercadona, Bonpreu i Lidl davant Competència per funcionar presumptament com un càrtel a l’hora d’establir el preu de venda al públic de la llet

03.05.23

Joan Caball, coordinador nacional d'Unió de Pagesos, Marc Xifra, responsable nacional del sector de la Llet, Albert Poch, Redi Advocats, Carles Vicente, exectuiva Unió d'Unions d'Agricultors i Ramaders

Avui, Unió de Pagesos i la coordinadora estatal a la qual pertany, Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders, han fet pública a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya la presentació d’una denúncia, treballada conjuntament amb el bufet d’advocats Redi, davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència [CNMC] la qual demana a aquest organisme públic que investigui i, si s’escau, sancioni Mercadona, Bonpreu i Lidl per haver fixat preus idèntics en la venda del cartró de llet de vaca UHT de marca blanca, com a mínim, durant tres anys i quatre mesos seguits, des de la setmana 51 del 2018 a la setmana 12 del 2022. Posteriorment a la presentació de la denúncia, s’ha ampliat la informació aportada en quatre ocasions, assolint el seguiment dels preus fins a la setmana 12 del 2023.

Per acreditar la denúncia s’ha aportat com a indici un recull setmanal de preus de venda al públic que són coincidents en les tres cadenes tan pel que fa en el moment exacte en què es produeix cada variació de preu com en l’import d’aquestes variacions; són, per tant, comportaments presumptament estratègics, voluntaris i continuats que posen en entredit (la formal) autonomia de les denunciades; uns comportaments que les altres distribuïdores del sector haurien anat replicant, en especial, pel que fa a la llet de marca blanca semidesnatada i desnatada.

Unió de Pagesos i Unió d’Unions exposen que aquestes presumptes pràctiques concertades o conscientment paral·leles consistents en fixar preus i l’abús de la posició de domini col·lectiu que haurien exercit Mercadona, Lidl i Bonpreu —a semblança d’un càrtel encobert— vulneren diversos preceptes de la Llei 5/2007 de Defensa de la Competència i, ho farien, sobretot, a costa de l’esglaó més feble, els productors de llet, debilitant el seu poder de negociació a l’hora d’establir el preu per al seu producte i abocant moltes granges al tancament, quan en unes condicions normals de mercat serien rendibles. Segons dades de l’Observatori de la Llet de Catalunya, el desembre del 2017, a Catalunya quedaven 507 granges, i el març del 2023, només 380.

Els representants sindicals han assenyalat que justament la Unió Europea està legislant per evitar escenaris com el que s’està vivint a l’Estat espanyol en relació amb el sector lleter, on el valor de la cadena alimentària no es repercuteix equilibradament entre els diferents operadors fins al punt que ha deixat en estat crític el sector productor.

Unió de Pagesos i Unió d’Unions consideren que les conseqüències d’aquest modus operandi de la gran distribució espanyola han estat una reducció del seu entorn competitiu i l’adquisició de més força per negociar amb la indústria lletera, la qual, al seu torn, ha traslladat la pressió al vaquer imposant-li preus molt baixos, fins i tot, en alguns casos per sota dels costos de producció, una pràctica que vulnera la Llei de la cadena alimentària i que ha estat posada en evidència a la denúncia. A més, el fet que el sector productor no disposi de benefici empresarial, li suposa la impossibilitat d’invertir en millores a l’explotació per augmentar-ne l’eficiència tècnica i econòmica. El consumidor, al seu torn, en rep les conseqüències en la mesura que l’oferta pot patir una reducció dràstica de la varietat.

MERCAT CONCENTRAT • Durant aquest període al que es refereix la denúncia, a l’Estat espanyol un 80 % de la llet que es produïa es venia en forma líquida, i d’aquesta un 60 % com a marca blanca, la meitat de la qual la comercialitzava Mercadona; així, durant anys Mercadona ha copat una quota de mercat làctic al voltant d’un terç del volum total. La concentració del mercat de la distribució minorista ha facilitat, doncs, que les empreses com Mercadona, Lidl i Bonpreu haguessin endegat aquestes pràctiques abusives que passen per sobre de la llei de l’oferta i la demanda, pressionen els preus en origen sota costos de producció i posen un preu de venda al públic reclam, banalitzant aquest aliment bàsic que és la llet i als ramaders que s’hi dediquen (vegeu gràfics 3 i 4).

Unió de Pagesos i Unió d’Unions consideren que l’única opció de futur per al sector és aplicar un canvi estructural del sistema que passa perquè els governs facin complir la legislació, especialment, la Llei de la Cadena Alimentària i la Llei de Defensa de la Competència, per tal de garantir als productors preus dignes perllongats en el temps i una distribució equitativa del valor afegit entre els diversos agents de la cadena de valor de la llet.

El representant de la Llet d’Unió de Pagesos, Marc Xifra, ha remarcat que la lluita sindical no és per cobrir costos sinó perquè els vaquers puguin guanyar-se la vida dignament, garantint la viabilitat econòmica de les seves empreses i la qualitat excel·lent del producte. Per acabar, ha fet notar que la sobirania alimentària tan a Catalunya com a l’Estat està en joc tenint en compte que més de la meitat de làctics que consumim són d’importació.

 

GRAFIC 1: indici de l’evolució del preu de venda al públic d’un cartró de llet sencera UHT des de la setmana 1 del 2015, a la setmana 12 del 2022. La font aportada mostra Mercadona, Bonpreu i Lidl amb preus idèntics des de la setmana 51 del 2018

 

GRÀFIC 2. Detall del gràfic 1 a partir de la setmana 1 del 2021

 

GRÀFIC 3. Quota de mercat de la gran distribució. Les 5 primeres cadenes de distribució copen una quota d’un 49,8 % de les vendes a l’Estat espanyol; d’aquest percentatge, més de la meitat, correspon a Mercadona.
2023 (1 de febrer) 2022
Mercadona 25,3 % 24,6 %
Carrefour 9,8 % 9,3 %
Lidl 6 % 5,5 %
Grupo Dia 4,4 % 4,6 %
Eroski 4,3 % 4,5 %
Font: portal food retail & service
GRÀFIC 4. Quota de mercat de la marca blanca (marca de distribuïdor) en el sector de l’alimentació a Espanya
1990* 6,8 %
2009* 33,7 %
juliol 2021** 46,4 %
juliol 2022** 48,8 %
* dades de la Comissió Nacional de la Competència
** Estudi Nielsen IQ juliol del 2022, segons informació recollida a Cinco Días l’1/9/2022
La quota de mercat de la marca blanca, també anomenada marca del distribuïdor, en el sector alimentari ha crescut exponencialment a l’Estat espanyol; aquesta tendència creixent atorga encara més pes a les empreses de la distribució ja que millora la seva capacitat negociadora respecte de la indústria transformadora

 

Encariment mitjà de la marca blanca i de la marca de fabricant en el sector del gran consum
juliol 2022 respecte juliol 2021
marca blanca + 13, 8 %
marca de fabricant + 7,6 %
El president de ProMarca, Ignacio Larracoechea, va dir a El Independiente 8/9/2022 va dir:
“El precio de las Marcas de Fabricante se infla artificialmente por las cadenas para vender más Marca de Distribuidor”
“Dicha Marca de Distribuidor muchas veces se vende sin margen o incluso a pérdidas“

COMPARTIR:

Versió imprimible:

Comunicats relacionats

Demanem al Departament que faci voluntària la vacunació al bestiar oví i boví contra la malaltia de la llengua blava

11.04.25

Continuar llegint

Aconseguim que el buidatge sanitari no sigui obligatori en casos de tuberculosi en boví de carn

03.04.25

Continuar llegint
Sectors
  • Agricultura i ramaderia ecològiques
  • Agroturisme
  • Apicultura
  • Arròs
  • Artesania alimentària
  • Aviram
  • Boví de carn
  • Boví de llet
  • Cereals i herbacis
  • Cítrics
  • Conills
  • Equí
  • Farratges
  • Flor i planta ornamental
  • Forestal
  • Fruita dolça
  • Fruita seca
  • Horta
  • Integració
  • Oli
  • Oví
  • Porcí
  • Tots
  • Vinya
Territoris
  • Àrea metropolitana de Barcelona
  • Camp de Tarragona
  • Catalunya central
  • Comarques gironines
  • Muntanya
  • Plana de Lleida
  • Terres de l’Ebre
  • Tots
Temes Transversals
  • Aigua
  • Altres
  • Comercialització i consum
  • Cooperació
  • Danys de fauna
  • Dones
  • Economia agària i Fiscalitat
  • Espai agrari
  • Estructures
  • Fertilització
  • Immatriculacions
  • Infraestructures
  • Joves
  • Laboral / temporers
  • Maquinària
  • Medi ambient
  • Medi Rural
  • Mobilitat
  • PAC
  • Política Agrària
  • Política catalana
  • Política Territorial i Urbanisme
  • Robatoris
  • Seguretat Social

Actualitat

Reclamem un pla territorial sectorial agrari específic de l’Alt Empordà per protegir el sòl

Demanem aturar el projecte d’un sector del Pla director urbanístic de la Conca d’Òdena per incomplir la Llei d’espais agraris

Hem guanyat les eleccions a la Junta Rectora del CCPAE

Sobre Nosaltres

Unió de Pagesos de Catalunya aplega homes i dones de totes les comarques catalanes que es dediquen a l’agricultura, a la ramaderia o a l’activitat forestal per compte propi, i que defensen de manera solidària el sector agrari per millorar les condicions de vida i treball. Amb més de 6.000 afiliats i afiliades, és el sindicat majoritari del camp català i el més representatiu a Catalunya.

Contacte

Carrer d’Ulldecona, 21, Planta 2
08038 Barcelona
+34 932 680 900
veure altres oficines i seus

 

Unió de Pagesos ©2025
  • Política de Cookies
  • Política de Privadesa
  • Transparència
  • Canal de Denúncies
  • Crèdits
Diputació de Barcelona
  • Qui som
    • Referents al camp català
    • Estructura
      • Com ens organitzem
      • Responsables sindicals
      • Equip tècnic
    • Activitat social i valors
      • Transparència
      • Joves
      • Fundacions
      • Dones
      • Pagesia gran
    • Serveis
    • Documents d’interès
  • Pagesia
    • Sectors
    • Territoris
    • Temes Transversals
    • Agroxarxa
    • Transició Energètica
    • Botiga
    • Formació
    • Joves
  • Afilia’t
  • Societat
  • Esdeveniments
  • Actualitat
    • Comunicats de premsa
    • La Terra – Revista mensual
    • Agenda
    • Publicitat
  • Contacte
Unió de Pagesos de Catalunya

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers.

Powered by  GDPR Cookie Compliance
Vista general de Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè puguem proporcionar-vos la millor experiència d'usuari possible. La informació de la cookie s'emmagatzema al vostre navegador i realitza funcions com ara el reconeixement quan torneu al nostre lloc web i ajudar el nostre equip a entendre quines seccions del lloc web trobeu més interessants i útils.

Més informació

Cookies de tercers

Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc, i les pàgines més populars.

Mantenir aquesta galeta habilitada ens ajuda a millorar el nostre lloc web.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!